Tekijä: Sandberg, Erja, kirjoittaja
Julkaisuvuosi: 2018
Kieli: suomi
Aineistolaji: Kirja
Luokka: 38.55
Kategoria: Tietokirjallisuus
Kustantaja: Jyväskylä : PS-kustannus, 2018. : Viro : AS Pajo
ISBN: 978-952-451-809-3 nidottu
Lisätietoja: 218 sivua ; 21 cm ; nide
Kuvaus: Olisipa minut huomioitu lapsena, jolla on ongelmia — eikä lapsena, joka on ongelma. Lapsella tai nuorella ilmenevät tarkkaavuuden pulmat, levottomuus ja impulsiivisuus haittaavat usein merkittävästi oppimista ja toisten kanssa toimimista. Tällöin hän saa herkästi myös negatiivista palautetta, ja hänen vahvuutensa unohtuvat. Keskittymiskykyä edistävät toimintatavat, kuten selkeät tavoitteet, johdonmukainen ohjaaminen ja toiminnallisuuden lisääminen, auttavat oppilasta ja helpottavat opettajan työtä. Kirjassa kerrotaan oireita lieventävistä, oppimista tukevista ja vahvuudet huomioivista toimintatavoista niin varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa, toisella asteella kuin korkea-asteella. Kirjassa huomioidaan myös koulutusten nivelvaiheet ja siirtyminen työelämään. Teos lisää ymmärrystä lapsista ja nuorista, joilla on ADHD, ja antaa välineitä yksilölliseen tukemiseen.