161649
Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla
Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla
Julkaisuvuosi: 2021
Kieli: suomi
Aineistolaji: Kirja
Luokka: 37.23
Kategoria: Tietokirjallisuus
Kustantaja: [Helsinki] : Gaudeamus, [2021] : Tallinna : Printon Trükikoda : ©2021
ISBN: 978-952-345-110-0 nidottu
Huomautus:
Kirjoittajat: Taina Kurki ja 29 muuta
Vertaisarvioitu
I Asiakasturvallisuuden käsite ja arvopohja -- 1. Asiakasturvallisuus käsitteenä / Virpi Jylhä, Taina Kurki & Taru Kekoni -- 2. Asiakasturvallisuus osana laadukasta palvelujärjestelmää / Juha Hämäläinen & Riitta Vornanen -- 3. Asiakasturvallisuus sosiaalityössä / Aini Pehkonen, Sanna Lähteinen & Timo Toikko -- 4. Moniammatillinen yhteistyö asiakasturvallisuuden lähtökohtana / Kaarina Mönkkönen & Vuokko Niiranen -- 5. Yhteiskunta asiakasturvallisuuden rakentajana / Ville-Petteri Pulkkinen & Taina Kurki -- II Asiakasturvallisuus toimintatapoina -- 6. Asiakasturvallisuuden toimijat ja valvonta / Riitta Husso -- 7. Turvallisuuskulttuuri, vaaratapahtumat ja työn hallinta / Virpi Jylhä, Kaarina Mönkkönen & Hanna Kuusisto -- 8. Turvallinen tiedonhallinta ja tiedon hyödyntäminen / Virpi Jylhä & Hanna Kuusisto -- 9. Asiakasturvallisuuden elinkaari / Taina Kurki & Virpi Jylhä -- III Asiakasturvallisuus käytännöissä -- 10. Asiakasturvallisuus lastensuojelussa / Sanna Välimäki, Riitta Vornanen, Heidi Vanjusov & Juha Hämäläinen -- 11. Terveydenhuollon palvelut ja terveyssosiaalityö / Sointu Riekkinen-Tuovinen & Leena Leinonen -- 12. Asiakasturvallisuus päihdepalveluissa / Heidi Vanjusov, Taru Kekoni & Laura Meriluoto -- 13. Asiakasturvallisuus vankilassa / Tytti Lassila, Mari Suonio & Mia Kilpeläinen -- 14. Vammaisten ja ikääntyneiden palvelut / Hanna Ristolainen, Esa Tiilikainen, Merja Tarvainen, Henna Nikumaa, Sointu Riekkinen-Tuovinen, Mia Niemi, Anna Mäki-Petäjä-Leinonen, Pauli Rautiainen & Marjaana Seppänen -- 15. Asiakasturvallisuuden erityiskysymyksiä / Tarja Ojala -- Loppusanat / Virpi Jylhä, Taru Kekoni & Taina Kurki
Sanasto (sivut 313-323)
Lisätietoja: 334 sivua : kuvitettu ; 24 cm ; nide
Anna pisteytys Anna pisteytys Anna pisteytys Anna pisteytys Anna pisteytys Anna pisteytys Anna pisteytys Anna pisteytys Anna pisteytys Anna pisteytys
Kuvaus:
I Asiakasturvallisuuden käsite ja arvopohja -- 1. Asiakasturvallisuus käsitteenä / Virpi Jylhä, Taina Kurki & Taru Kekoni -- 2. Asiakasturvallisuus osana laadukasta palvelujärjestelmää / Juha Hämäläinen & Riitta Vornanen -- 3. Asiakasturvallisuus sosiaalityössä / Aini Pehkonen, Sanna Lähteinen & Timo Toikko -- 4. Moniammatillinen yhteistyö asiakasturvallisuuden lähtökohtana / Kaarina Mönkkönen & Vuokko Niiranen -- 5. Yhteiskunta asiakasturvallisuuden rakentajana / Ville-Petteri Pulkkinen & Taina Kurki -- II Asiakasturvallisuus toimintatapoina -- 6. Asiakasturvallisuuden toimijat ja valvonta / Riitta Husso -- 7. Turvallisuuskulttuuri, vaaratapahtumat ja työn hallinta / Virpi Jylhä, Kaarina Mönkkönen & Hanna Kuusisto -- 8. Turvallinen tiedonhallinta ja tiedon hyödyntäminen / Virpi Jylhä & Hanna Kuusisto -- 9. Asiakasturvallisuuden elinkaari / Taina Kurki & Virpi Jylhä -- III Asiakasturvallisuus käytännöissä -- 10. Asiakasturvallisuus lastensuojelussa / Sanna Välimäki, Riitta Vornanen, Heidi Vanjusov & Juha Hämäläinen -- 11. Terveydenhuollon palvelut ja terveyssosiaalityö / Sointu Riekkinen-Tuovinen & Leena Leinonen -- 12. Asiakasturvallisuus päihdepalveluissa / Heidi Vanjusov, Taru Kekoni & Laura Meriluoto -- 13. Asiakasturvallisuus vankilassa / Tytti Lassila, Mari Suonio & Mia Kilpeläinen -- 14. Vammaisten ja ikääntyneiden palvelut / Hanna Ristolainen, Esa Tiilikainen, Merja Tarvainen, Henna Nikumaa, Sointu Riekkinen-Tuovinen, Mia Niemi, Anna Mäki-Petäjä-Leinonen, Pauli Rautiainen & Marjaana Seppänen -- 15. Asiakasturvallisuuden erityiskysymyksiä / Tarja Ojala -- Loppusanat / Virpi Jylhä, Taru Kekoni & Taina Kurki.
Sanasto (sivut 313-323).
Sosiaali- ja terveyspalveluita järjestettäessä on varmistettava asiakkaiden turvallisuus. Organisaation toimintatavat ja inhimilliset virheet voivat kuitenkin vaarantaa asiakasturvallisuuden. Puutteellisen tiedonkulun, heikon työn hallinnan tai riittämättömän yhteistyön vuoksi asiakkaiden yksilölliset tuen tarpeet ja elämäntilanteet voivat jäädä huomiotta. Turvallisuuden takaamiseksi alan ammattilaisten ja organisaatioiden on huolehdittava palveluiden saatavuudesta ja saavutettavuudesta sekä asianmukaisesta toteuttamisesta. Tämä edellyttää turvallisuuskysymysten huomioimista asiakastyön lisäksi johtamisessa, työn valvonnassa ja tiedonhallinnassa. Palveluita suunniteltaessa ja toteutettaessa on kuunneltava myös asiakkaan näkemyksiä. Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalallapaneutuu asiakasturvallisuuden käsitteeseen, sen arvopohjaan ja käytäntöön asiakastyössä. Teoksessa kuvataan esimerkiksi lastensuojelun, päihdepalveluiden sekä vankeinhoidon asiakasturvallisuutta edistäviä käytäntöjä.

Saatavuus

Loading...

Hae lisää teoksen asiasanoilla

Samalta tekijältä

Samankaltaisia teoksia

151462
Tekijä: Lindh, Petri, kirjoittaja
11263
Tekijä: Ylikoski, Tuire
86286
27208
Tekijä: Rissanen, Tapio

Haku

Kielivalinta

en-gb fi-fi